Premiéra inscenácie Peniaze je prvou v novej sezóne na javisku prešovského DAD

09.10.2024 Prešov

Prešov, 8. októbra – Peniaze je názov inscenácie, ktorú ako svoju prvú premiéru v novej sezóne uvedie činoherný súbor Divadla Alexandra Duchnoviča (DAD) v Prešove. Naštudovanie dramatického textu Doda Gombára v interpretácii realizačného tímu na čele s hosťujúcou režisérkou Alenou Weisel Lelkovou má charakter celoslovenskej premiéry. Uskutoční sa v piatok 11. októbra na veľkej scéne DAD v Prešove. Pri tejto príležitosti sa konala dnes v sídle DAD tlačová beseda.
Rozhodnutie zaradiť hru D. Gombára (nar. 1973, pôsobí zväčša v Česku) do repertoáru DAD zdôvodnil hosťujúci dramaturg Miron Pukan snahou vykryť „biele miesto“ v ňom, keďže DAD už dlhšie nehralo súčasnú slovenskú drámu. „Očakávame, že svojou aktuálnosťou osloví všetky divácke vrstvy. Cez humorné roviny rieši situácie všedného dňa. Autorov humor je láskavý i bolestný,“ poznamenal.
Pre A. Lelkovú (nar. 1971) je možnosť režírovať Peniaze návratom do DAD, lebo v roku 2014 sa tu podpísala pod réžiu hry Krcheň Nesmrteľný od Evy Maliti-Fraňovej. „Autor textu je môj generačný súpútnik. Oslovuje ma tým, ako zobrazuje medziľudské vzťahy súčasníkov, čo je aj mne vlastné. Hra je plná výsostne aktuálnych vzťahových problémov na rôznych generačných úrovniach. Keďže si uvedomujem, že DAD nepatrí k finančne bohatým divadlám, tak sme museli veľmi rozmýšľať, čo všetko si môžeme dovoliť so scénou. Navyše divadlo je zájazdové, takže aj to sme rešpektovali,“ konštatovala.
Režisérka naznačila, že v skúškovom období je „do poslednej chvíle nespokojná, stále sme v procese tvorby“. Podobu tohto procesu kladne ocenila umelecká šéfka súboru Ľudmila Lukačíková, pretože je režisérkin prístup „pokojný, jemný“ a citeľné je aj zainteresovanie M. Pukana. Na margo toho, že pri réžii v DAD je vždy niekto iný, keďže divadlo interného režiséra nemá, povedala, že každý vzťah v príprave inscenácie medzi režisérom a hercom je vo vývine a pomáha hercovi rásť. Myslí si to aj Martin Oravec, ktorý hrá jednu z hlavných úloh: „Je dobré, že sa u nás režiséri striedajú, vždy príde pre nás nová svieža skúsenosť. Pani režisérka má svoj štýl. Chcelo to trochu čas, aby sme našli spoločnú reč. Ona však vie dobre čo chce, to je aj pre mňa veľká výhoda pri stvárnení postavy. Navyše nevytvára zbytočný tlak,“ povedal.
Riaditeľ DAD Marián Marko vidí v uvedení tohto titulu ďalšiu dobrú príležitosť ako osloviť divákov aj v širšom regióne, kam DAD so svojimi inscenáciami prichádza. „Samozrejme, našou túžbou pri každej jednej je aj to, aby sme s ňou boli pozvaní na nejaký festival,“ doplnil s úsmevom.
Ďalšími účinkujúcimi hercami v inscenácii sú Zuzana Kovalčíková v alternácii s Miriamou Fedorkovou, Jevgenij Libezňuk, Vladimír Roháč, Jozef Pantlikáš, Jozef Tkáč a Vasiľ Rusiňák.
Scéna a kostýmy sú dielom hosťujúcej Zuzu Hudek. Hudbu k inscenácii skomponoval takisto ako hosť (v DAD dosť častý) Martin Husovský.
DAD ako jediné profesionálne divadlo na Slovensku hrá predstavenia v rusínskom jazyku. Inscenácia má originálny názov Пінязї (autorkou prekladu do rusínčiny je Anna Kuzmiaková). Je v 79. sezóne (vrátane tých, ktoré divadlo absolvovalo pod názvom Ukrajinské národné divadlo – UND v Prešove) v poradí 399. premiérou. Na jej realizáciu DAD dostalo dotáciu z Fondu na podporu kultúry národnostných menšín SR, od komisie pre rusínsku kultúru.
V Prešove, 8. októbra 2024
Napísal: Jozef Jurčišin
 

Vyberte región

mark